Lexicographica: Series Maior
Supplementbände zum Internationalen Jahrbuch für Lexikographie
- Band 95:
- Herbst, Thomas / Popp, Kerstin (Hrsg.): The Perfect Learners' Dictionary (?).
XIII/320 S. - Tübingen: Niemeyer, 1999.
ISBN: 3-484-30995-4
Dieser Band ist im IDS verfügbar:
![[Buch]](/icons/book1.jpg)
- Alternatives Medium:
- E-Book (PDF). Berlin / New York: de Gruyter. ISBN: 978-3-11-094702-1
Dieser Band hat die detaillierte Analyse der neuesten Generation englischer Lernerwörterbücher zum Gegenstand. Er enthält die Vorträge des gleichnamigen Symposiums, das im April 1997 an der Universität Erlangen-Nürnberg stattfand. Diese Wörterbücher sind von besonderem lexikographischen Interesse, weil 1. der Typus des Lernerwörterbuchs, der eng mit dem Namen Hornby verbunden ist, in der britischen Lexikographie eine lange Tradition hat, 2. durch die Konkurrenz verschiedener Verlage seit den späten siebziger Jahren entscheidende Impulse zur Weiterentwicklung dieser Wörterbücher erfolgt sind, 3. diese neuen Wörterbücher in ganz entscheidendem Maße durch die Auswertung großer Computerkorpora geprägt sind. Im Mittelpunkt des Bandes steht ein fundierter Vergleich der 1995 erschienenen Wörterbücher OALD5, LDOCE3, COBUILD2 und CIDE. Ziel ist die Darlegung der unterschiedlichen Konzeptionen der vier Wörterbücher unter den verschiedensten Gesichtspunkten (Bedeutungserklärungen, Valenz- und Kollokationsangaben, Beispielpolitik, political correctness, usw.), wobei quantitative Analysen eine große Rolle spielen. Zudem wird in einigen Beiträgen auf die Geschichte der englischen Lernerwörterbücher, die Bedeutung der Korpuslinguistik für die Lexikographie und Zukunftsperspektiven, vor allem in Hinblick auf die elektronischen Medien, eingegangen.
Inhaltsverzeichnis
The Perfect Learners' Dictionary (?) | S. IX | ||
The 1995 English learners' dictionaries – bibliographical references | S. XIII | ||
I. The new generation of English learners' dictionaries: historical background – assessment of specific features – the perspective of the user | |||
Cowie, Anthony P.: | |||
Learners' dictionaries in a historical and a theoretical perspective | S. 3 | ||
Aarts, Flor: | |||
Syntactic information in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE | S. 15 | ||
Klotz, Michael: | |||
Word complementation in English learners' dictionaries – a quantitative study of CIDE, COBUILD2, LDOCE3 and OLAD5 | S. 33 | ||
Stein, Gabriele: | |||
Exemplification in EFL dictionaries | S. 45 | ||
Ilson, Robert F.: | |||
The treatment of meaning in learners' dictionaries | S. 71 | ||
Béjoint, Henri: | |||
Compound nouns in learners' dictionaries | S. 81 | ||
Mittmann, Brigitta: | |||
The treatment of collocations in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE | S. 101 | ||
Bogaards, Paul: | |||
Access structures of learners' dictionaries | S. 113 | ||
Popp, Kerstin: | |||
Lexical units, suffixation, suffixes in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE | S. 131 | ||
Heath, David: | |||
The treatment of international varieties | S. 143 | ||
Ayto, John: | |||
Lexical evolution and learners' dictionaries | S. 151 | ||
Barnickel, Klaus-Dieter: | |||
Political correctness in learners' dictionaries | S. 161 | ||
Moulin, André: | |||
The advanced learners' dictionary: syntax cum semantics | S. 175 | ||
Böhner, Gisela: | |||
Classroom experience with the new dictionaries: OALD5, LDOCE3, COBUILD2, CIDE | S. 189 | ||
Dammann, Burkhard: | |||
Teachers' demands on learners' dictionaries | S. 199 | ||
II. Learners' dictionaries – other dictionaries | |||
Hausmann, Franz Josef: | |||
Semiotaxis and learners' dictionaries | S. 205 | ||
Crowther, Jonathan: | |||
Encyclopedic learners' dictionaries | S. 213 | ||
Götz, Dieter: | |||
On some differences between English and German (with respect to lexicography) | S. 221 | ||
Herbst, Thomas: | |||
Designing an English Valency Dictionary: combining linguistic theory and user-friendliness | S. 229 | ||
III. Dictionaries – corpora – perspectives | |||
Summers, Della: | |||
Coverage of spoken English in relation to learners' dictionaries, escpecially the Longman Dictionary of Contemporary English | S. 257 | ||
Moon, Rosamund: | |||
Needles and haystacks, idioms and corpora: Gaining insight into idioms, using corpus analysis | S. 265 | ||
Svartvik, Jan: | |||
Corpora and dictionaries | S. 283 | ||
Leech, Geoffrey / Nesi, Hillary: | |||
Moving towards perfection: The learners' (electronic) dictionary of the future | S. 295 | ||
Appendix: German and French abstracts | S. 309 |