Lexicographica: Series Maior

Supplementbände zum Internationalen Jahrbuch für Lexikographie

Band 95:
Herbst, Thomas / Popp, Kerstin (Hrsg.): The Perfect Learners' Dictionary (?). XIII/320 S. - Tübingen: Niemeyer, 1999.
ISBN: 3-484-30995-4

Dieser Band ist im IDS verfügbar:

[Buch] IDS-Bibliothek: Sig. QB 2146
Alternatives Medium:
E-Book (PDF). Berlin / New York: de Gruyter. ISBN: 978-3-11-094702-1

Dieser Band hat die detaillierte Analyse der neuesten Generation englischer Lernerwörterbücher zum Gegenstand. Er enthält die Vorträge des gleichnamigen Symposiums, das im April 1997 an der Universität Erlangen-Nürnberg stattfand. Diese Wörterbücher sind von besonderem lexikographischen Interesse, weil 1. der Typus des Lernerwörterbuchs, der eng mit dem Namen Hornby verbunden ist, in der britischen Lexikographie eine lange Tradition hat, 2. durch die Konkurrenz verschiedener Verlage seit den späten siebziger Jahren entscheidende Impulse zur Weiterentwicklung dieser Wörterbücher erfolgt sind, 3. diese neuen Wörterbücher in ganz entscheidendem Maße durch die Auswertung großer Computerkorpora geprägt sind. Im Mittelpunkt des Bandes steht ein fundierter Vergleich der 1995 erschienenen Wörterbücher OALD5, LDOCE3, COBUILD2 und CIDE. Ziel ist die Darlegung der unterschiedlichen Konzeptionen der vier Wörterbücher unter den verschiedensten Gesichtspunkten (Bedeutungserklärungen, Valenz- und Kollokationsangaben, Beispielpolitik, political correctness, usw.), wobei quantitative Analysen eine große Rolle spielen. Zudem wird in einigen Beiträgen auf die Geschichte der englischen Lernerwörterbücher, die Bedeutung der Korpuslinguistik für die Lexikographie und Zukunftsperspektiven, vor allem in Hinblick auf die elektronischen Medien, eingegangen.

Inhaltsverzeichnis

The Perfect Learners' Dictionary (?) S. IX
The 1995 English learners' dictionaries – bibliographical references S. XIII
I. The new generation of English learners' dictionaries: historical background – assessment of specific features – the perspective of the user
Cowie, Anthony P.:
  Learners' dictionaries in a historical and a theoretical perspective S. 3
Aarts, Flor:
  Syntactic information in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE S. 15
Klotz, Michael:
  Word complementation in English learners' dictionaries – a quantitative study of CIDE, COBUILD2, LDOCE3 and OLAD5 S. 33
Stein, Gabriele:
  Exemplification in EFL dictionaries S. 45
Ilson, Robert F.:
  The treatment of meaning in learners' dictionaries S. 71
Béjoint, Henri:
  Compound nouns in learners' dictionaries S. 81
Mittmann, Brigitta:
  The treatment of collocations in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE S. 101
Bogaards, Paul:
  Access structures of learners' dictionaries S. 113
Popp, Kerstin:
  Lexical units, suffixation, suffixes in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE S. 131
Heath, David:
  The treatment of international varieties S. 143
Ayto, John:
  Lexical evolution and learners' dictionaries S. 151
Barnickel, Klaus-Dieter:
  Political correctness in learners' dictionaries S. 161
Moulin, André:
  The advanced learners' dictionary: syntax cum semantics S. 175
Böhner, Gisela:
  Classroom experience with the new dictionaries: OALD5, LDOCE3, COBUILD2, CIDE S. 189
Dammann, Burkhard:
  Teachers' demands on learners' dictionaries S. 199
II. Learners' dictionaries – other dictionaries
Hausmann, Franz Josef:
  Semiotaxis and learners' dictionaries S. 205
Crowther, Jonathan:
  Encyclopedic learners' dictionaries S. 213
Götz, Dieter:
  On some differences between English and German (with respect to lexicography) S. 221
Herbst, Thomas:
  Designing an English Valency Dictionary: combining linguistic theory and user-friendliness S. 229
III. Dictionaries – corpora – perspectives
Summers, Della:
  Coverage of spoken English in relation to learners' dictionaries, escpecially the Longman Dictionary of Contemporary English S. 257
Moon, Rosamund:
  Needles and haystacks, idioms and corpora: Gaining insight into idioms, using corpus analysis S. 265
Svartvik, Jan:
  Corpora and dictionaries S. 283
Leech, Geoffrey / Nesi, Hillary:
  Moving towards perfection: The learners' (electronic) dictionary of the future S. 295
 
Appendix: German and French abstracts S. 309