Linguistische Arbeiten
- Band 309:
- Tracy, Rosemarie / Lattey, Elsa (Hrsg.): How tolerant is universal grammar? Essays on language learnability and language variation.
XIV/315 S. - Tübingen: Niemeyer, 1994.
ISBN: 3-484-30309-3
Dieser Band ist im IDS verfügbar:
- Alternatives Medium:
- E-Book (PDF). Berlin / New York: de Gruyter. ISBN: 978-3-11-163477-7
Die auf Englisch verfaßten 11 Aufsätze wenden sich an Linguisten, Psychologen und Sprachtherapeuten, die sich für den Erwerb des Deutschen, Englischen und Portugiesischen sowie generell für den Zusammenhang zwischen linguistischer Theorie und Spracherwerbstheorie interessieren. Die meisten Aufsätze gelten dem Primärspracherwerb, zwei dem Zweitspracherwerb bei Kindern und Erwachsenen, und einer vergleicht den ungestörten Erwerb mit der Sprachentwicklung bei Kindern mit Down-Syndrom. Thematische Schwerpunkte bilden die Frage nach den Grenzen und der Erklärbarkeit inter- und intraindividueller Variation und die Suche nach Prinzipien und Strategien des Erwerbs.
Inhaltsverzeichnis
Introduction | S. VII | ||
Tracy, Rosemarie: | |||
Raising Questions: Formal and Functional Aspects of the Acquisition of Wh-Questions in German | S. 1 | ||
Penner, Zvi: | |||
Possible Domains for Individual Variation in Early Developmental Stages | S. 35 | ||
d'Avis, Franz-Josef / Gretsch, Petra: | |||
Variations on "Variation": On the Acquisition of Complementizers in German | S. 59 | ||
Verrips, Maaike: | |||
Learnability Meets Development: The Case of Pro-Drop | S. 111 | ||
Fritzenschaft, Agnes: | |||
Activating Passives in Child Grammar | S. 155 | ||
Primus, Beatrice / Lindner, Katrin: | |||
Variation in Grammar and First Language Acquisition: A New Concept of Parameter in Universal Grammar | S. 185 | ||
Schaner-Wolles, Chris: | |||
Intermodular Synchronization: On the Role of Morphology in the Normal and Impaired Acquisition of a Verb-Second Language | S. 205 | ||
Gawlitzek-Maiwald, Ira: | |||
How Do Children Cope with Variation in the Input? The Case of German Plurals and Compounding |
S. 225 | ||
Wegener, Heide: | |||
Variation in the Acquisition of German Plural Morphology by Second Language Learners | S. 267 | ||
Lattey, Elsa: | |||
Inference and Learnability in Second Language Acquisition: Universals vs. Language-Specific Phenomena in the Domain of Idiomatic Expressions | S. 295 | ||
List of Contributors | S. 315 |